norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

JAG, EN TVÄTTÄKTA LANTIS

Kategori: Allmänt

I torsdags åkte jag till Stockholm på konferens i två dagar. 
 
Åka tåg passar mig suveränt. Jag vet att det är många som är missnöjda, men för mig har det alltid funkat galant och dessutom är det så oändligt bekvämt att resa  med tåg. Jag lyssnar på någon bra blogg eller dokumentär, (i det här fallet "Hästgården"... Skrämmande) Och sover givetvis. Jag somnar gärna innan tåget lämnar stationen. Just det är ju svårt att göra när man kör bil... I alla fall inte särkillt lämpligt.
 
Väl framme i Hufvudstaden så är jag ju så pinsmmat bonnig. Vimsar runt med halvöppen mun, som en jäkla fågelholk, och letar efter skyltar och glor på folk. Jag är så himla medveten om att jag glor men jag kan inte låta bli! Jag stirrar och stirrar och det blir lite förargligt och jag säger till mig själv att sluta upp. Då börjar jag genast en liten förhandling med mig själv: "Bara en liten stund till... Bara liiiite glo till". Så jäkla pinsam. Tack och lov finns googel maps så jag kunde hitta fram till folkets hus där själva konferensen var. 10 minuters promenad från centralststionen. Det var ju bra att jag sett till att vara där en timme i förväg... Tantvarning.
 
Framme på folkets hus så kände jag mig helt yr i bollen... Som om väggar och golv lutade. Efter ett tag insåg jag att det var just så det var. Golvet lutade. Så märlkigt. Vem bygger ett hus med golv som lutar?
 
 
 
 
Konferensen då? 
 
 
 
 
Hur var konferensen då? Utomordentligt välordnad skulle jag kunna beskriva det som. Bara se på välkomstfikat!! Inte kattskit!
 
 
 
 
 Linus en kul konfrencier.
 
Det var mycket nyttig information och en massa saker jag borde veta som verksamhetsansvarig för en fritidsgård som jag verkligen inte hade en aning om. Så det var ju på tiden att jag fick den kunskapen! Till exempel har europeiska rådet givit ut rekommednationer för arbete med ungdomar som Sverige undertecknat 2017. Desa ska ligga till grunden för allt ungdomsarbete, även öppen frtitidsverksamhet (fritidsgårdar till exempel). Det är ju bra att veta. Först kändes det skitjobbigt när jag började läsa de där tunga texterna, men sen insåg jag att det där är ju jättebra. Det ger ju mig mandat att arbeta med det jag ska och det jag vill på ett helt annat sätt än innan.
 
 Tung men användbar text
 
Jag valde att gå på seminarium som handlade mycket om kvalitetssäkring och uppföljning. Intressant och viktigt.
 
Jag är ingen fritidsledare men har största respekt för den yrkesgruppen och vad de åstadkommer. Det är ju ett speciellt och komplext jobb där man får arbeta mycket med sin magkänsla. Magkänslan utvecklas ju av erfarenhet och kunskap. Jag vill påstå att en skicklig fritidsledare kan göra en väldig skillnad och är en enorm tillgång för en kommun.
 
 
 
När man är på en sådan här konferens märker man att fritidsfolk är en speciell typ av människor. Det är högljutt, folk pratar och skrattar mycket, spontana applåder under föreläsningarna och mycket kånken och gympadojjor. Faktiskt himla kul. Ni får ursäkta mig alla mina socionompolare, men det rockar ju inte så fett på socionomkonferenser direkt.... "¨Då tänker jag.... jag tänker så här... vad känner du?" (Överdriver såklart, det blir intressantare då)
 
 
 
 
Jag bodde på Scandic Norra bantorget. Det ligger i samma byggnad som folkets hus, bara att gå runt hörnet. Inget hotell jag kommer att bo på igen. Inte så fräscht helt enkelt. Men jag köpte galet mycket sushi och godis och låg på rummet och tittade på tv. En perfekt sysselsättnig kvällstid om ni frågar mig.
 
Samanfattningsvis kan man säga att det var två mycket givande dagar och att det var oerhört skönt att komma hem. Som vanilgt. Hemmagris!
Kommentera inlägget här: