norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

GUMMIHANDSKAR OCH KLORIN

Kategori: Allmänt

Nu har jag semester, dag 3. Är redan stressad för att det går så fort och för att semestern snart är slut. 
 
Jag rider på mornarna innan det blivit allt för varmt och för  mycket insekter. Zorento känns faktiskt himla fin och det går förvånansvärt bra att rida. Vissa dagar är det ju som om jag hade haft en kniv i ryggen varje travsteg, vilket inte ens jag kan nonchalera och dessutom förtar det en viss del av nöjet att rida. Men, peppar peppar, på sista tiden har det känts helt ok och därmed möjligt att sitta och jobba min häst på ett någorlunda acceptabelt sätt. Nu när det är så himla varmt och framförallt så mycket insekter får Zorento stå inne på dagarna och gå ut på nätterna. Jag tror han tycker det är toppen!
 
Vi snickrar och målar på stall och garage fram till lunch. Efter lunch BAD! Den lyxen unnar jag mig själv och familjen. Bor man där andra åker på semester för att sola och bada så vore det väl skam på torra land om man inte solade och badade nån gång! Härom kvällen drog vi iväg hela familjen och badade. Henrik körde fyrhjulingen, jag bakom. På lastgallret bak satt ungarna, en på var sida. I en fastmonterad gammal arlaback satt Majken med öronen rätt ut i vinddraget. Hela fyrhjulingen var fullpackad med badkläder, uppblåsta luftmadrasser, badringar och andra livsnödvändiga gargrejor . Naturligtvis hade hela familjen, mangrant, på sig Foppatofflor i olika kulörer och i olika kondition. Ja ni ser ju bilden framför er. Bastedalens Hillbillies. Outsiders. Givetvis tog vi en sväng i hamnen på väg till sjön sp alla kunde beskåda skådespelet.  
 
I måndags kväll skulle jag göra mig till och steka lite pannkakor att ta med nästföljande dag till stranden. När jag öppnde mjölpåsen kryllade det! På riktigt!! Massor av mjölbaggar. Vedervärdigt!! Det här var strax innan läggdags för barnen. De fick sätta  en film och gå och lägga sig själva medan jag fick slita fram sopsäckar och slänga kilovis med torrvaror som det kröp omkring i. Längst in i skåpet hittade jag en sån där härlig brun påse ekologiskt mjöl som jag köpt i någon gårdsbutik eller marknad eller så. Där var själva boet. Krylla är bara förnamnet!! När allt var tömt och rensat fick jag börja klorinskura. Med en liten paus för att få ikull kidsen, höll jag på till halv tolv. Inte riktigt så som jag planerat inleda min semester. Svetten rann i små ilar längs ryggen. När Henrik kom hem åkte jag ner till hamnen och tog mig ett ytterst välförtjänt och fantastiskt kvällsdopp. Rosaskimrande himmel, tyst och alldeles stilla vatten. Underbart! Till och med denna kaosartade kväll blev bättre med ett dopp. 
 
Nu är innehållet i skåpen kraftigt deprimerat. Kanske lika bra det eftersom mycket av mjölet och grynen passerat utgångsdatum för länge sedan. Jag har nämligen en bild av mig själv som en bullmamma som bakar bröd och bullar och står i . Verkligheten är en annan. Men ambitionen finns! Tiden finns dock inte. Som vanligt alltså. 
Kommentera inlägget här: