norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

NU SKS JAG STILLA SOMLIGAS NYFIKENHET

Kategori: Allmänt

 
Nu ska jag inte hålla er på sträckbänken längre. Nu ska jag berätta om våra två nyförvärv.
 
Jag är en drömmare som alltid har projekt på gång som ni vet. Kanske lite ohälsosamt mycket projekt ibland. Minst ett par gånger i veckan trålar jag Hästnet och kollar annonser och drömmer mig bort. Under hösten såg jag en annons som fångade min uppmärksamhet ett flertal gånger. Det var en liten gul hingstunge. "Nej, för ung, fel tidpunkt, jag ska ha ett sto, inte nu" intalade jag mig själv. Men efter att ha tittat på filmen ett antal gånger under en period så tänkte jag att jag i alla fall skulle kunna maila på den. Sen gick det av bara farten. I mitten av december åkte jag och Henrik till Nykvarn, stuteri Exsus, och tittade på ponnyn en måndagsförmiddag. Det var ett jättefint ställe som låg intill en sjö med stora fina hagar och härliga lösdrifter. Precis så man vill att en häst ska växa upp. Vis av erfarenhet kommer jag nog tänka mig noga för innan jag köper hästar uppfödda utomlands igen. Det är superfina hästar, javisst, men den typen av hästhållining skapar sköra hästar som inte tål svenska förhållanden, det är min absoluta övertygelse. Hästar som fått gå i lagom stora flockar, på bra, kuperade beten och fått stå ut med väder och vind kommer att tåla arbete och belastning mycket bättre.
 
Gå gärna in på Stuteri Exsus hemsida och kolla! Fina hästar i underbar miljö!
 
 
 
 
 
I det här sammanhanget vill jag passa på att verkligen framhålla hur mycket jag beundrar alla duktiga och noggranna uppfödare i det här landet som förser oss med fina hästar. Det är nämligen inte bara och bara att föda upp hästar. Det föreligger ett gediget forskningsarbete innan man valt hingst som passar till ens sto. Sen ska man åka hit och dit för att få stoet dräktigt. Därefter ska stoet fortsätta vara dräktigt tiden ut och sen ska det vakas i tid och evighet innan fölet föds.Efter det ska man se till att fölet överlever födseln! Sedan ska fölet tas hand om, fostras, sklijas av osv. Om allt går som det ska det vill säga. Jag tänker på de stackarna som förlorar sina föl, som får sjuka föl som måste medicineras varje timme dygnet runt och allt annat som kan tillstöta. Vi som vill ha bra hästar och rida och inte vill föda upp dem själva står i en enorm tacksamhetsskuld till de duktiga, dedikerade och flitiga personer som vill göra detta åt oss. Man bord instifta en flaggdag för uppfödare. Eller en egen dag. Det allra minsta vore att de skulle få ett eget bakverk, en bakelse eller något. Nej föresten! En kombination av en egen dag och ett specialrostat kaffe! Dagen skulle naturligtvis infalla i maj-juni någonstans, då förekomsten av hålögda, fölvakande uppfödare är som mest frekvent! Då skulle de uppmärksammas med sin dag och sitt specialkaffe! Det vore nåt!
 
Vi fick se "den lilla guila" på ridbanan och jag blev verkloihgen inte besviken! Jättefin och jättetrevlig!
 
 
SÄG HEJ TILL EXSUS MR CAYMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Mr Cayman är efter hingsten FS Mr Right. Det är en tysk ridponnyhingst som går under benämningen "den gula Totilas"
Kolla på den här videon och döm själva.
 
 
 Fs Mr Right
 
 
Caymans mamma Cuba är ett ridponnysto som tävlat upp till LA hoppning. Hon är efter en ridponny hingst, som numer är kastrerad som heter Orchis Frivaldi. Han är efter Welshhingsten Hellekis Timjan och på mödernet har han ett angloarabsto vid namnet Orkidé.
Cubas mamma är ett ridponnysto som heter Corina. I hennes stam hittar vi en salig blandning av araber, fullblod, halvblod, knabstrup, russ och lite diverse. Men den blandningen har visat sig vara ett lyckokast, för Cuba är riktigt snygg och har framförallt ett fantastiskt temprament som hon nedärvt till sina avkommor. Mr Cayman är den fjärde i raden
 
 Cuba
 
 
 
 
 
 Cayman som föl. Löjligt söt! Alla fina sommarbilder har jag stulit hejvilt av Pernilla Wallenius Ödlund på stuteri Exsus. Tack!!
 
OCH TILL EXSUS PANDORA 
 
På vägen till Nykvarn såg vi att det fanns ytterligare en unghäst till salu där. När vi ändå var där ville vi såklart titta på den med. Det var Pandora! Ett förtjusande litet sto som dessutom var otroligt snäll, vänlig och social. Hon hade inga som helst problem att lämna sin flock och hänga med oss. Så fin. Så vi kunde helt enkelt inte motstå henne, så hon fick också följa med till Norra Fridens Borg. Fast det är nog mest Henriks häst. Han säger det i alla fall. "Min lilla häst". Så äntligen kan jag gratulera min äkta make till att ha blivit en lycklig hästägare!
 
 
 
 
 
 
 
 
Exsus Pandora är efter halvblodshingsten Dirco Hästak. Han är i sin tur efter Irco Mena. Alltså gott om prestation och ridbarhet där!
 
 
 Dirco Hästak
 
Pandoras mamma, Poohlia, är ett ridponnysto efter Verona´s Gerswin. På mödernet är det bara welshar. Morfar är Paddock Camargue. Poohlia är ett väldigt fint sto med härlig hoppteknink och verkar ha lämnat ett mycket bra temprament vidare till sin avkomma. Pandora är nämligen så himla trevlig, modig och snäll.
 
Poohlia
 
 
 
 
 Exsus pandora som föl. Så fin!
 
Ja, snälla och trevliga ärt det föresten båda två! Tåliga och modiga med för den delen, för ni som har varit hemma hos oss vet att det är inte precis någon skydda verkstad. De är nyfikna och tittar såklart, annars hade de ju varit hjärdöda och då hade ju det varit ett problem, men de är inte rädda, går fram överallt, står på gången, blir klappade och borstade av wildkids och så vidare. Hur det än är, hur begåvade ponnyerna än är, så är det ju faktiskt barn som ska hantera dem och rida dem. Och mina två småstjärnor verkar ha ett riktigt bra psyke.
 
Nu är det så spännande med dessa småstjärnor i stallet!