norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

PELARGONER

Kategori: Allmänt

Vi har extremt söderläge på vår altan. Det betyder att det blir väldigt varmt. Fantastiskt skönt på våren då man kan sitta ute i linne redan i mars. Mitt på sommaren kan det dock bli outhärdligt. Därför har vi köpt en pergola som vi har på altanen så det alltid finns tak att söka skugga under. För man vill ju kunna sitta ute utan att brinna upp. Eller smälta bort. Och då är jag ändå en soldyrkare och värmeälskare av rang.
 
Så det här med växter på vår tomt är inte alltid det lättaste. Men efter lite exprimenterande har jog kommit fram till att pelargoner är grejen. Det är bra för jag ÄLSKAR pelargoner. Och det finns ju MÄNGDER  av varianter. Ni som varit hemma hos mig vet ju att det nog brukar vara ett 50 tal plantor varje sommar... Mycket brunnen hästskit i krukorna så blommar de som bara den. En del hävdar att man ska kissa i krukorna. Där går min gräns. Men hovar har jag fått tips om att det ska funka bra.
 
 
 
 
 
I år skulle jag för första gången prova att övervintra dem allihop själv. Jag baxade in dem i bilen och åkte till Hammar där jag hade fått lov att ställa in dem i ett båtgarage där det är svalt, mörkt och frostfritt. Jag har åkt dit några gånger i vinter och efter konstens alla regler duttat på lite vatten. De flesta såg stendöda ut, men en del kunde man se var vid liv. Men man ska inte låta sig luras sv pelargoner. De kan se riktigt vissna ut och sen sprätta till och börja leva igen. De är inte helt lätta att ta död på. Så trots att det såg mörkt ut har jag haft hoppet uppe.
 
Jag borde ha tagit hem dem för länge sedan och börjat väcka dem, men det har inte funnits tid eller plats heller för den delen. Henrik och jag har i alla fall pratat om det. Det tog tydligen Henrik fasta på så i förra veckan så tog han med sig alla plantor hem när han ändå var ute och åkte med släpkärran. Väldigt snällt!! Problemet var bara det att informationen gick inte riktigt ända fram till mig. Så ett par dagar senare, när det varit ett par nätter med 5-10 minusgrader, fick jag reda på att alla pelargoner stog på den täckta släpkärran.
 
Så nu är nog alla pelargoner döda.
Kommentera inlägget här: