norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

GRÖT

Kategori: Allmänt

Jag börjar ju med jämna mellanrum ett nytt liv. Ungefär varje dag. Nytt och nytt föäresten, men kanske en liten förändring till det bättre. Oftast brukar jag ha frångått förändringen vid lunchtid, men i bland kvarstår den. En sådan är gröt. Jag har börjat äta gröt. Inte varje dag, men ganska ofta. Jag tycker inte att det är särskillt gott, men jag känner att det är bra för min kropp. Jag håller en jämn energinivå ganska länge och håller mig behagligt mätt ett bra tag. Jag äter för det mesta frukost i bilen på väg till jobbet, och gröt är, som ni förstår, inte den optimala frukosten att äta när man kör bil. Istället äter jag för det mesta gröten på 9.30 rasten. Man har nämligen sånt när man jobbar på en kommun. Viktigt och får inte ruckas på.
 
Även idag var det grötfika. Jag har för det mesta med mig gryn och salt i en matlåda av glas i lämplig storlek och tillsätter bara vatten, 3 minuter i micron, klart! Idag fanns det inga matlåfdor i rätt storlek i det Björkmanska palatset, så jag fick ta en djup tallrik på jobbet att tillaga min gröt i i stället. Medan gröten puttrade i micron mosade jag min banan och blandade med kanel och kardemumma, vilket gör gröten lite mer uthärdlig, rentav ganska god. Eller så är det jag som börjar vänja mig.
 
När jag öppnade micron hade det kokat över. Givetvis. Gröt i hela micron som sedan spred sig till golv, diskho och väggar. Gröt har en väldigt märklig konstistens och är inte alls helt enkel att torka bort. Så halva min rast gick åt att sanera pentry och diska ur micron.
 
Kvar i skålen blev en liten liten klick gröt!
 
 
Kommentera inlägget här: