norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

MAKEOVER

Kategori: Allmänt

Nu på eftermiddagen hade jag tid hos Askersunds nya frisör, Emelie Johansson, som ska öppna sin salong den 9 december (på Anna-dagen, just saying...). Salongen heter salong Lux. Lägg det på minnet! Jag kände mig som en riktig vip-kund som fick komma dit innan hon ens slagit upp portarna på riktigt. Jag kan berätta att det blir en riktigt fin salong!
 
Som vanligt fick barnen följa med och det föregås ju som alltid av gedigna förberedelser i form av leksaks- och fika packning. För en gångs skull var jag inte väldigt sen, bara lite, med tanke på hur svårt det är att få tag på parkeringsplats i vår lilla stad. Självklart somnade Oskar på vägen in så han var ju inte på topp, trots att han hade med sig sin nya gaffeltruck. Klara däremot skuttade in i salongen och var så himla sugen på att vara på en RIKTIG frisersalong! Jag, som var trött och vissen efter en rätt tuff vecka, sa direkt "gör om mig! Go wild and crazy!" "Jajjemän" sa Emelie och tog fram det djärva färgkartan! "Ta vad du vill! Gör något galet!"
 
 Det finns väl inget tillfälle i världen man ser så märklig ut som när man sitter i en frisörstol riggad på detta vis? OBS! kolla in packningen!
 
Oskar smög upp i mitt knä och satt och mornade sig en liten stund medan han sög i sig en chokladbit. Klara dansade runt och speglade sig och tyckte hon var i himmelriket. Självklart var hon som vanligt nuförtiden iförd prinsessklänning och nu även hennes nya prinsesskrona. Ja ni fattar, en hel upplyst frisersalong med massor av speglar ÄR ju himmelriket! Efter ett tag tinade Oskar upp och deltog i virvelvinden.
 
Emelie la i en riktigt mörk färg i håret men sparade ett parti som senare blev grönt. Fränt! När jag satt i schamponeringen kom Oskar. "Lukta på min lumpa!" Den luktade inte hallontårta. Verkligen inte! Om jag hade blöjor med mig? Nej. Man kan ju tro att eftersom jag haft blöjbarn i samanlagt fem år nu så borde jag lärt mig att man inte går hemifrån utan blöjor. Nej det har jag uppenbarligen inte. Jag fick helt enkelt rekonda rumpan och så fick han gå utan blöja och jag fick be till de högre makterna att det skulle gå vägen.
 
När jag började bli färdig så kom ju såklart Klara också på att hon nog behövde piffa till sig inför sitt kalas i morgon. Snälla Emelie fiskade återigen fram färgkatalogen och Klara gjorde ingen förvånad utan valde givetvis en hysterisk rosa färg. Då var det ju en viss lillebror som blev lite sugen så han blev grön i skallen. Så nu är vi färggranna hela bunten!
 
 Sådärja!
 
 Nästan hela regnbågen!
 
Oskar och Klara hann också med ett par varv på en egenskapad hinderbana, surfa upp ett par gig med diverse traktorfilmer och röja runt i Emelies fina salong.
 
När vi efter mycket om och men lyckats få med oss hela vår packning (trodde vi, traktorerna lyckades vi glömma. Men Emelie avvärjde det tredje världskriget och mötte upp oss med traktorpåsen vid affären) så fick vi köra ett blixtvarv på affären för att handla en del inför Klaras kalas i morgon. Vi var där en kvart innan de stängde och barnen borde ha ätit för länge sedan och dessutom borde de redan ligga i sängen. I just den här affären är de väldigt tydliga med att de inte gillar att man kommer strax innan stängning. Jag blev ju inte mindre stressad direkt när en ur personalen stod mer hoppsnörpt mun, armarna i kors och otåligt tappandes med foten. "Ok, jag fattar vinken!" Eftersom jag hållit uppe sockernivån barnens små kroppar med choklad, festis och clementiner gick även detta kamikazeprojekt i lås! Så jag, som då var en otroligt tacksam mamma, gav de små änglarna varsin skumtomte. Klara tyckte den var sådär och gav Oskar halva sin. Oskar deklarerade högljutt att han ÄLSKADE skumtomtar och att de till och med var bättre än den vanliga tomten! När vi äntligen var hemma så försökte jag , mot bättre vetande, få i dem en skvätt gröt, för att senare få dem i säng. Oskar fick tag på lite hushållspapper som han skulle torka rent sitt ansikte med. Men rejält tuggad skumtomte visade sig bli ett så effektivt lim att Karlsson, han med klistret ni vet, skulle bli grön av avund. Jag fick helt sonika stoppa pojken under kranen så jag sakta men säkert kunde lösa upp skumtomtelimmet och få loss pappret. När de till slut kom i säng somnade de illa kvick. Som tur var!
 
 Sockerstinn, grön i skallen och tomte i näven! Vad mer kan man begära?
 
Frisyren då?
 
Jag är jättenöjd! Det är en stor förändring och smått galet, men det är nog precis vad jag behöver just nu! Emelie är så duktig! Jag tycker det är så himla roligt när en ung, driven och duktig tjej som Emelie, följer sina drömmar och vågar satsa! Hon kommer bli en tillgång för Askersundsborna! Håll utkik när hon öppnar den 9/12 och boka tid! Bara gört!
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Emma säger:
    2015-11-28 | 10:05:15
    Bloggadress: http://emmarosell.blogg.se

    Kul att läsa om din skoförväxling, ibland blir man rädd för sig själv - på riktigt! ;D PS. Riktigt fin design på din blogg. Enkelt och stilrent på samma gång. =)

    Svar: Tack!
    Anna Björkman

Kommentera inlägget här: