norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

3 MAJ

Kategori: Allmänt

Dagen då jag vaknade och var övertygad om att det var lördag. Det vara bara fredag. Fredag är inte bara. Det är helt ok, men inte ligga-kvar-i-sängen-ok.
 
Dagen då det var snö på backen. Det var i och för sig ingen överraskning då jag kom ut eftersom jag hunnit scrolla socialamedier när jag satt på toa och sett otaliga snö uppdateringar. Och kom igen, alla kollar mobil på toa! Förr var det reklamblad, schampoflaskor och ei sa peittä. Nu är det fejsbok och insta. Så är det bara.
 
Dagen då jag återigen konstaterade att klinkergolv är snyggt och praktiskt i köket. Det är himla skönt på vintern då golvvärmen är på eller svalt och skönt en het sommardag. Däremot är det fruktansvärt en vårdag då värmen varit avstängd i flera veckor och det helt plötsligt blir någon form av vinter igen. Det gäller att hålla fötterna igång hela tiden för att inte frysa fast.
 
Dagen då dottern så moget påpekar att hennes vårjacka är på tok för tunn för dagens temperatur. Mamman har däremot ingen som helst lust att rota fram den undansorterade vinterjackan och visar i ställer hur åkarbrasa och jumping jacks utövas och uppmananar den arma flickungen att göra dessa på rasten för att inte frysa ihjäl. Inget "Mom of the year" pris i dag. Heller.
 
Dagen då jag har ett löjligt nöjt leende av stolthet på läpparna eftersom jag kommit i håg, mot alla odds , att ta in alla pelargonplantor jag fick i helgen. Det troliga scenariot hade annars varit att jag dödat ytterligare en uppsättning växtlighet. Men, 1000 vuxen poäng till mig!
 
Ytterligare en påse vuxenpoäng damp in på kontot då jag dessutom fått iväg deklarationen på utsatt sista datum. Dock efter en stunds gråtfärdig panik då jag inte hittade blanketten med koden eftersom den åkt ur det överfulla viktiga-papper-lådan och hamnat i skåpet under bland vaniljsocker, mjöl och kakao. Där hittade jag även barnens, sedan länge saknade, hälsoböcker, obetalda räkningar och ett och annat viktigt kvitto. Men 22.17 kom den iväg. Deklarationen alltså. Jippie!
 
Dagen då jag bestämt mig för att börja med antiinflamatorisk kost. Till frukost blev det sirapslimpa med skivad ölkorv. Till det kaffe med mjölk. Alla fel. Inget rätt. Ännu en dag i hälsans tecken.
 
Dagen då jag konstaterade att 4 dagars arbetsvecka känns ungefär lagom. Max 4 dagars arbetsvecka.

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2019-05-03 | 09:22:48

    Du är underbar!
    Klart man kollar mobilen på toa...iaf om man lyckats få med sig läsglasögonen ;-)

    Svar: Just det!! Brillorna!!
    Anna Björkman

Kommentera inlägget här: