norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

EN SOPSÄCK

Kategori: Allmänt

Igår jobbade Henrik dag och jag och barnen var hemma själva. Eftersom vi kommit till det läget att vi kraftigt måste reducera tiden vi är i solen fick jag hitta på något annat än det annars självklara valet, vara vid sjön . Självklart åkte vi till ridhuset. Barnen knorrar lite och det kostar mamman glass till barnen med det är det värt. 1 1/2 liter vatten senare hade jag fått till ett tillräckligt bra pass på min ädle springare och nu var det käk och bad som hägrade. 
 
Jag lyckades förhandla till lunch först och glass sen. Inte ett helt självklart beslut, men till slut fick jag igenom det.  Planen var att vi skulle åka förbi campingen och köpa glass på väg till sjön. Jo tjena!! Vet ni hur vägen till Harge camping ser ut en vacker sommardag?! Galet!! Bilar precis överallt och de är parkerade huller om buller. Jag bävar för den dag ett utryckningsfordon behöver ta sig fram där! En gasoltub som smäller, en hjärtinfarkt, ett drunkningstillbud. Det är tvärkört! Tur att vi i alla fall hade alternativ. Hargegrillen! 
 
På väg till sjön (inte Hargebeach såklart! Skulle aldrig komma på tanken att knö ner mig där bland allt folk) började det komma ett par regnstänk på rutan. Jag trodde först att jag såg i syne, men icke! När vi väl kom fram till stranden brakade det loss på riktigt! Regn och ärtstora hagel. Det bara dundrade på biltaket! När det lugnade ner sig tog vi ett dopp och då började det åska istället . Jädrar vad det small!! Då gav vi upp och åkte hem.  
 
 
 
Eftersom det plötsligt inte var tusen grader varmt längre var det ett ypperligt tillfälle att åka till den lilla staden norröver och handla . Askersund alltså. Då fick jag  för mig att jag skylle göra mig till och hoppa ur foppatofflorna och dra på mig en klänning. Men icke sa nicke. Den hade krympt. Eller ja den var i slla fal för liten. Så nu är det officiellt.  Salladsblad it is. Om någon ser mig med en bulle, glass eller big mac och Company i hamnden, slå mig. 
 
Eftersom jag trots allt måte skyla min kropp hoppade jag in i en affär med galen rea och köpte en kaftan. För er som inte vet vad en kaften är så tänk er en sopsäck som man klippt hål för huvet och armarna . Sen sätter man ett snöre i midjan. Eller där man kunde haft en midja menar jag. Typ så. Fast i tunt tyg. Galet skönt att ha på sig och kan nog bäras av alla. Fast det kan nog vara snyggt om man är lång och smal och skrider fram. Det gör inte jag.
 
Min var blå . Så om man ser något blått fladdra förbi på norra fridens borg så kanske det inte är en sån där extra grov sopsäck som man slänger byggavfall i. Det kanske bara är jag. Som är på väg och kvällsdoppar mig. Vad ska man annars ta sig till? 
 
 
Kommentera inlägget här: