norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

HUSMORSFÖRSÖK

Kategori: Allmänt

Jag gilla att laga mat och jag skulle nog vilja påstå att jag är intesserad av matlagning, matproduktion och vad som är nyttigt och inte. Men det inte sagt att jag äter särskilt nyttigt. Jag tycker om att leta på bra närproducerade råvaraor och laga mat från grunden. Smaerna från råvarorna får vara kryddan, inte glutamat. Men det tar både tid och engagemang att göra detta och det är för mig som för alla andra en bristvara. Jag försöker dock laga storkok på helgerna så det räcker till en viss del i veckorna åtinstonde.Jag köper med en dåres envishet hem jäst varje helg som jag sedan slänger bort när pakten förvandlats till någon slags hoptorkad oigenkännlig liten grej. Mer och mer har snabbmakaroner, mamma scan och fiskpinnar nässlat sig in i vårt hus. Jag är inte nöjd med det, men så är den bistra sanningen.
 
Häromdagen tänkte jag i alla fall att nu bannemig ska jag slå på stort och göra riktig husmanskost, prova ett nytt recept som jag aldrig gjort förr. Potatisbullar, stekt fläsk och lingon!
 
Sagt och gjort! Jag skalade ett gäng potatisar och gjorde ett gott mos, blande i lite ägg och grejor enligt receptet, gjorde rårörda lingon och började steka potatisbullar. Det blev bara bränt mos. Jag försökte på alla möjliga sätt, med allt resulterade bara i en hög svartbränd sörja som inte ens med den bästa vilja i världen kunde liknas med en potatisbulle. Klara kom fram till spisen och förkunnade bestämt att de där potatisbullarna minsann inte alls såg ut som de hon fick i skolan. De rårörda lingonen gick inte heller hem alls. De frambringade de mest fantasifulla grimaser man kan tänka sig. Mannen mumsade i alla fall glatt i sig fläsket och barnen fick varsin talltrik gröt till kvällsmat.
 
 
 
 
Nåja. Ingen ska kunna anklaga mig för att inte ha ambitionen i alla fall.
Kommentera inlägget här: