norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

MUMSFILIBABBA

Kategori: Allmänt

Jag flyttade tillbaka till Örebro 1995 för att plugga på universitetet. Flyttade tillbaka säger jag för jag är faktiskt född i Örebro och bodde där tills jag var 5 år. Man kan säga att cirkeln blev sluten.
På den tiden drack jag inte speciellt mycket kaffe, jag ägde inte ens en kaffebryggare. Med åren har kaffet blivit mer eller mindre en livsnödvändighet, ett medel att hålla sig upprätt. Tills i somras då jag bestämde mig för att sluta med kaffe. Det finns såklart en historioa runt det, men den tar vi en annan gång. Det var ingen lek att sluta med kaffe ska jag säga er! 3-4 dagar med huvudvärken from hell och ont i hela kroppen. En känsla av att ha influensa. Snacka om avgiftning! Då fick jag verkligen insikt om hur potent koffein verkligen är. Jag har aldrig riktigt gillat smaken av kaffe, mer effekten av det och det där mysiga att sitta med sin kopp morgonkaffe. En slags ritual. Jag saknade nog mer ritualen än själva kaffet. Nu när jag är helt avgiftad tar jag faktiskt en slurk kaffe då och då vid högtidliga tillfällen och då kickar koffeinet in vill jag lova! Jag tar en halv kopp vid 9 och skakar ännu framåt 16 tiden!
 
Men för att fylla tomrummet har jag återgått till att dricka te. När jag kom till Örebro fanns det en tebutik på en liten tvärgata som hade te i sånna där fina plåtburkar som man fick lukta i innan man handlade. Man handlade givetvis teet på lösvikt. Då 1995 köpte jag ett så himla gott te med smak av saffran och citrus. "Kaktus" hette det vill jag minnas. Jag har sedan dess sökt med ljus ocjh lykta efter det teet eller åtminstonde något liknande, men det har varit helt omöjligt. Tills häromdagen då jag var på Stjärnsunds gårdsbutik för att handla ägg! (Det är allt som oftast man får med sig ett och annat från den butiken som man inte visste att man behövde. Absolut värt ett besök!)  Där stod ett te i hyllan som hette "julmums" med smak av saffran och apelsin. Jag köpte det genast och bryggde mig förväntansfullt en kopp frammåt kvällen. Så himla gott!! Inte riktigt lika i smaken då mitt te från 1995 mer hade smak av citorn och saffran, men ändå, fantastiskt gott! När jag dessutom toppar härligheten med en sked honung från Luckebo så är smaksensatiuonen ett faktum! Honungen är dessutom till för att hålla förkylningar på avstånd. Jag har nämligen samlat ihop till inte mindre än 5 (!!!!) förkylningar med efterföljande avgrundshosta sedan första april i år. Värdelöst.
 
 Exakt som det heter. Mums!
 
 Så vackert. Så god. Så nyttig.
Kommentera inlägget här: