norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

REFLEKTION OCH OMTAG

Kategori: Allmänt

Dagens ridpass:
 
TEMA IN I RAMEN
En sak i taget
Jämt stöd på båda tyglarna
Alla fyra ben rakt under hästen
Jämt tryck på båda sittbenen
Jämt tryck i båda stigbyglarna
Blicken upp långt bort
Svinga med
Lika stora steg
Samma takt
2 meter innanför sargen
 
Basic. 
 
Kan tänkas banalt, men i det här fallet är det basala det riktigt svåra och utmanande och en förutsättning för allt annat. Dessutom långt ifrån riktigt bra. Allt annat vi gör med hästarna är bara en produkt av ett noggrant grundarbete. Kvaliteten på krulledutterna är helt beroende av kvaliteten på grundridningen. Grundridningen är det spännande, utmanande och det som utvecklar ryttarens ridkänsla och analytiska förmåga. 
 
När jag satt där och red med fullt fokus, varv på varv så slog det mig att det är ju exakt det här jag var bra på. Nogrannhet, disciplin och att inte slarva över en massa steg. Det är dessutom det jag tycker är riktigt kul! Att göra ett riktigt bra grundarbete, att knäcka koden, att få varje häst jag sitter på arbeta på ett hälsosamt sätt och så bra som jag kan få den att gå. Men någonstans i det här virrevarret som är mitt liv har jag tappar bort det. Jag har slarvat och försökt quickfixat i någon slags panikartad längtan till att få göra det jag älskar så mycket, träna och tävla.
 
Gör om gör rätt.
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2019-01-07 | 16:44:01

    SÅ är de...... ALLA hästar går GrandPrix....OM de är på tygeln och För man missar de enklaste som är de svåraste. Bra där

    Svar: Svårt men kul
    Anna Björkman

Kommentera inlägget här: