norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

SÖNDAG

Kategori: Allmänt

En dag,  minst,  varje helg går åt till att fixa med mat till nästkommande vecka. Annars blir det lite för mycket gröt, yogurt och snabbmakaroner till familjen Denna helg: Söndag =foodprepp
När jag ändå står i köket och grejjar brukar jag göra MASSOR med mat. Nu blev det:
Köttfärssås
Köttfärslimpa
Tonfiskröra
Renskavsgryta
Ris 
Koka frysta grönsaker
Potatis mos
Spagetti
 
Vi har just nu tema kött som ni ser. Anledningen är att jag försöker så gott det går att köpa bra och närproducerat kött och då får man hänga på när grisen/kon/älgen går till slakt så att säga. Nu blev det så att de gick till slakt typ samtidigt så nu är det mycket kött i frysen så temat blir lätt kött. Men det finns ju massa kul att hitta på
Dessutom fick jag för mig att göra mig till och baka semlor. Det var en konstig deg som inte alls ville jäsa, men som hämtade upp sig i ugnen. Men med rikligt med grädde och mandelmassa så blev de riktigt goda. Kanske lite torra, men nybakade så funkade dem.
 
 
 
Eftersom jag lagar så mycket mat samtidigt varje gång så blir minst en grej alltid misslyckad. Det här vändan så råkade en deciliter dill som skulle vara i tonfiskröran  hamna i köttfärslimpan i stället. Men det behöver inte vara dåligt, bara annorlunda. Den som lever får se... 
Till slut  efter att par timmar då alla plattor och ugnar gått varma kunde jag äntligen stänga av spisen! Man blir ju helt matt, både i hjärnan och i kroppen.
Men att ha frysen full i matlådor ger ett inte lugn. Och mätta barn utan skörbjugg
 
Som grädde på moset kom en god vän som jag inte träffat på länge. Kan bara umgås med vänner som tycker det är ok att ses sällan och inte tycker att det är besvärande. Dessutom umgås jag helst med folk som tycker att det är en komplimang att man kan umgås med iklädd långkalsonger. Allså att man tycker att man har en sån nära relation att man inte behöver piffa till sig. Det tar nämligen så lång tid och är så jobbigt nuförtiden.
 
Innan mörkrets inbott han jag ta en sväng på min ädla springare. Fördelen med att det är geggamoja överallt är att det är fantastiskt att rida! Perfekt underlag på väldigt många ställen! 
 
För övrigt ägnade jag dagen åt att ha söndagsångest.
Kommentera inlägget här: