norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

MELLISTIPS

Kategori: Allmänt

Jag kanske är sist på bollen, men jag måste bara dela med mig av det här, som jag tycker, geniala mellistipset!
 
Klara och Oskar är, väl som säkert de flesta barn, väldigt känsliga på att bli för hungriga. När man kört frukt, mackor, riskakor, youghurt i all oändlighet så kan det vara bra med lite variation. Fantasin börjar minst sagt tryta. Hungriga barn är SÅ tråkiga nämligen. Hungriga mammaor också för den delen.
 
Jag har en ambition att barnen inte ska äta så mycket socker, åtminstonde inte i veckorna. Men sött gillar dom ju. Så därför funkar det här super. När man har lite muschiga, bruna bananer som barnen får dödsångest av att äta, skivar man dem och stoppar i frysen. Jag tar en banan skivad i en plastpåse. När det är mellisdags tar jag upp den (en banan per unge) tinar lite lätt, stoppar i matberedaren tillsammans med någon annan frukt eller bär tex. jordgubban, mango, kakao, eller vad man är sugen på. Sen kan man grogga med lite youghurt, proteinpulver (jag har nämligen hittat ett som inte smakar något alls!) vitaminer eller vad man vill lura i de lyckligt ovetande kidsen. Efter det är det bara att dra i gång matberedaren tills det blivit typ som mjukglass i konsistensen. Häpp!
Svingott, mättande och nyttigt! Nöjda barn= nöjd mamma. Det konstiga är att det inte sakar muschig banan alls, trots att det är huvudingrediensen.
 
Det enda som är trist och jobbigt är att ta fram matberedaren och att diska den. Astråkigt. Men värt det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: