norrafridensborg.blogg.se

Anna Björkmans liv och leverne

LUFT I SYSTEMET

Kategori: Allmänt

Efter mycket noga övervägande bestämde jag mig i vintras att gå ner i arbetstid till 80%. Inte en självklarhet vare sig ekonomiskt eller praktiskt, men jag kände att jag var tvungen. Jag bara stressade, for omkring och gjorde allt halvdant. Beslut att ta överallt, grejor att fixa och konstant en känsla av att allt jag gjorde borde jag göra mer och att jag alltid var på fel plats. Jag borde jobba mer, rida mer, vara mer med barnen, träna mer, grejja mer hemma. När jag var på jobbet kände jag att jag egentligen borde vara hemma. När jag var i stallet borde jag egentligen vara inne. Hela tiden... När hälsan dessutom gav vika i höstas (eller tidigare egentligen, men blev ett faktum i höstas) så fanns det inget val länge.
 
Det har blivit så att jag jobbar 4 dagar i veckan, måndag-torsdag.
 
När det blev beslutat tänkte jag direkt på allt jag skulle göra på dessa fredagar. Baka, städa, tvätta, handla och så vidare. STOPP!! Det var inte därför jag skulle vara ledig! Nej, nu har frdagsförmiddagarna blivit mummytime. Alltså hästar. Det finns få saker som ger mig sådan energi och tillfredställelse som när jag i lugn och ro kan göra stallet och alla hästar med den kvalitet som jag vill.
 
Så här har den här fredagen varit:
 
Häst nr 1:
Breez.
Fredagar har blivit min Breezdag. Klara är så trött när hon kommer hem från skolan på fredagar och Breez behöver gå på töm en dag i veckan så då passar det ju bra. Då är hon genomarbetad inför helgen när vi har mer tis att rida i lugn och ro.
 
 Finaste Breezan-Fisan. Jag gillar ju tökmörning och det gör ju att jag kan jobba henne och hålla henne lösgjord trots att jag inte kan rida på henne.
 
Häst nr 2:
Pandora
Pandora har fått ett litet skollov. Jag har låtit dem aklimatisera sig lite på betet och dessutom kändes Pandora lite trött så hon behövde en liten paus. Med hästars vila är min erfarenhet att man oftast inte vet fören efteråt om det var bra tajming med vilan. Pandoras vila var bra tajmad. Hon är mycket finare, starkare och har bättre balans. Idag fick hon gå på töm, så rider jag igen i morgon. Passade på att mäta henne. Men tumstock och vattenpass på stallgången förvisso, så inte supernoga, men man får ju ett hum om hur stora de är. Hon är för dagen 143 cm. Det är ingen risk att hon kommer att växa över. Solklar ponny.
 
 Ponny på tillväxt. Förbereds och utbildas med sikte på treårstest i september.
 
Häst nr 3:
Cayman
Cayman har varit på vinterförvaring i Lanna och gått i en liten lagom flock med 2 och 3 åriga hingstar och valacker. Han har haft det så bra och utvecklats massor, både fysiskt och psykiskt. Jag upplever att han har blivit tryggare, självständigare och mer i sig själv på något vis. Innan han åkte var han som det levande frimärket på Pandora och väldigt beroende av henne. Jag kan knappt säga att jag visste hur han egentligen var för han frågade hela tiden Pandora om lov. Nu är han mycket coolare och med en egen individ. Han har vuxit ut på alla ledder och blivit riktigt snygg. Idag fick han komma in på pyssel och mätning. han mätte idag 143.5 cm, men har betydligt mycket mer massa än Pandora. Han är en så oerhört vänlig ponny som det ska bli så spännande att få börja jobba med. Han ska lite smått börja jobbas med under siommaren så han är väl förberedd för inridning senare i höst. Han ska få på sig grejor, longeras (har han i och för sig redan gjort), tömköras, gå på promenad, löshoppas och så vidare. Som med allt här i livet så blir ju kvaliteten så mycket bättre på allt om man förbereder ordentligt.
 
 Öronen!! Tulpanöron! Han är så hilma fin! Ska bli så kul när man äntligen får börja rida på den här gossen! Men nu en sommar med pyssel och förberedelser.
 
Efter Cayman var det dags för kaffe och mellis. Jag är svindålig på det här med pauser och näringsintag, men jag jobbar på det. Jag mår bättre och orkar mer om jag tar en liten paus bort emellan. Vilken skräll. Men jag har oerhört lätt att fastna i jag-ska-bara-träsket.
 
Häst nr 4
Zorento.
han har varit lite trött ett tag och jag har fått anpassa ridningen därefter. Men nu är han på g. Vi red på travbanan och jobbade övergångar, tempoväxlinag och sits på matten. Som alltid. Men ett pass för att mjuka upp honom och "blöda igenom" musklerna på oss båda. Han kändes rak, glad och fin!
 
 Våren! Just saying!
 
Sen han jag precis sluka lunchen innan kidsen kom från skolan. Tyvärr var jag också tvungen att åka till affären. Jag försöker handla precis så sällan jag kan just nu eftersom jag är helt övertygad om att affärer är typ de farligaste stället att vara på just nu. Dessutom kryllar det av folk, en hel del 70+ och INGEN verkar ha någon som helst föresats att hålla avstånd. Men tyvärr måste man ibland dra hem lite krubb... Eller fredagsmys.
 
 
 
 Sådär. Nu är det slutmesat med små konservburkar. En hink!! Med matjes! Jag kan nämligen äta matjessill morgon, middag, kväll, Varje dag! Älskar det. Dessutom är det nyttigt. Massor av omega-3. Bör kanske förtydliga att det bara är jag i familjen som äter ur hinken. Men en vecka ska den väl kanske räcka?
 
 
Oskar kom hem med ännu en glugg i truten. Han hade cyklat, gjort ett hopp, slagit en volt och landat in i väggen, men som tur var tog han emot sig med tanden så att han inte blev skadad. Eller så drog han helt enkelt ut den. Men vad vet jag?? 
 
Resten av dagen ska vi chilla, mysa och bara softa.
 
 
 
Det känns verkligen som att jag fått livet tillbaka sen jag gick ner i arbetstid! Jag hinner med på ett annat sätt och jag får göra det jag älskar och måste göra för att kunna andas. Livet är för kort för att jobba 100 %. Älskar mina fredagar!!
 
Kommentera inlägget här: